Door Ginet Venema

Hoe gaat het achter de schermenDe door de muzikanten samengestelde setlist zal ook deze editie weer voor de nodige dynamiek zorgen op het podium in Parkzicht. Maar niet alleen vóór de schermen gebeurt het, ook achter de schermen is van alles gaande om het publiek (en ook de muzikanten) optimaal te laten genieten. De wisselingen, posities, samenstelling van instrumenten en vocals vraagt een vakkundig ‘draaien’ aan de geluidsknoppen. Een gesprekje met Albert Boddema (Leo Music & Audio Stadskanaal).

We zien jou regelmatig schuiven bij muziekevenementen van Bogdike
Dat klopt, drie jaar geleden ben ik ingestapt en het is ontzettend leuk om te doen. Vanuit mijn eigen muzikale interesse en natuurlijk vanuit mijn werk als technicus is dit een kolfje naar mijn hand. De Night of the Guitars is een geweldig mooi evenement en altijd een uitdaging om het geluid zo goed mogelijk over te laten komen, in de zaal voor het publiek en natuurlijk op het podium voor de muzikanten.

Waar begint die uitdaging?
Een soundcheck, zoals gebruikelijk bij het versterken van een optreden van een band met een vaste bezetting, is bij de NotG niet mogelijk. De wisselingen, samenstellingen van de muzikanten is bij bijna elk nummer totaal anders. Het tempo van de wisseling is hoog, het is voor de muzikanten aftikken en gaan. De uitdaging voor ons zit in het snel reageren, aanpassen, schuiven en aldoor met hoge concentratie te luisteren naar het totaal. De muziekbeleving in de zaal willen we optimaal hebben, dat moet goed. En ook op het podium is het van belang dat de muzikanten zichzelf en de anderen goed en in balans kunnen horen. Ook dat gaat niet vanzelf.

Wat is jou mening over het evenement zelf
Ik heb door mijn werkveld en mijn persoonlijke muzikale interesse ontelbare bands en muzikanten voorbij horen komen. En echt, dit niveau, helemaal wanneer je bedenkt dat er maar een paar keer voor is gerepeteerd, is boven gemiddeld. Met een minimale voorbereiding en niet de makkelijkste nummers op de setlist, ontstijgt dit werkelijk iedere keer weer de verwachting. Een eer hieraan mee te mogen werken maar bovenal een eer om onderdeel te zijn van deze geoliede machine. Want dat is het. Er staat een hecht team van muzikanten en organisatie, wij maken daar ook deel van uit. Wanneer het publiek, de muzikanten en ook wij tevreden zijn over de geluidskwaliteit voelen wij dat een klein stukje van het applaus ook aan ons is gericht.

Je doet dit niet alleen, waaruit bestaat jouw teamDit is een klus die je alleen goed kunt uitvoeren als je kunt vertrouwen op het vakmanschap van je collega’s. Jan Doddema is een ervaren technicus en al jarenlang mijn steun en toeverlaat. Tijdens de Night of the Guitars zie je hem achter de geluidstafel in de zaal. Hij is verantwoordelijk voor hoe het geluid de zaal inkomt. Een rol die ook van groot belang is, is die van stage manager. Het reilen en zeilen op het podium en achter de schermen. Die klus wordt geklaard door Nick Drenth. Ikzelf zorg voor de afstemming van het geluid op het podium. We staan de hele avond met elkaar in contact en kunnen zo meteen reageren wanneer dat nodig is.

Nog even iets anders, we zien je tijdens de zomeredities ook als organisator van de Nighthunt
Dat klopt, drie jaar geleden kreeg ik de mogelijkheid om op de middag voorafgaand aan de zomereditie van Night of the Guitars een Nighthunt te organiseren. Dit houdt in dat we jonge gitaristen tot 20 jaar (en woonachtig binnen 50 km van Veendam) de kans bieden hun skills te laten horen en zien op het grote podium. Er valt een Eastman Western gitaar te winnen. We hebben wat nieuwe ideeën voor de editie zomer 2020, daarover zijn we in voorbereiding. Aanmelden is mogelijk vanaf 1 januari. Meer informatie en opgave kan via www.leomusic.nl/nighthunt

Night of the Guitars
Zaterdag 4 januari – 20.00 uur
Hotel Parkzicht Veendam
Kaarten zijn verkrijgbaar bij hotel Parkzicht